In het kort

In augustus 2016 opende de tweede fase van het verbouwde London Bridge Station. Het nieuwe 9.200 m2 tellende station verbindt de eerder nog verspreide gebieden in het noorden en zuiden met elkaar. Tevens is er een nieuwe ingang op St Thomas Street gerealiseerd. De rest van het station zal in januari 2018 worden opgeleverd.

Architect Grimshaw over dit project: “Het succes van deze ambitieuze herontwikkeling; op schema blijven, vergt een complexe planning. Het gaat hierbij om sloop van de oude platforms en de bogen eronder, en vervolgens geleidelijk opnieuw configureren van de sporen om het nieuwe station in negen fases op te bouwen. Elke nieuwe gedeelte moet eerst in gebruik genomen worden, voordat met een nieuwe fase kan worden begonnen. Door pre-fabricage en een gemoduleerde aanpak, heeft het team van ontwerpers ervoor gezorgd dat het station volledig operationeel bleef terwijl er gebouwd werd. Het is geweldig om passagiers voor het eerst de nieuwe stationshal en de nieuwe platforms te zien gebruiken, terwijl ze door een station worden geleid dat steeds meer uniform wordt, en waar het steeds eenvoudiger navigeren is met elke opgeleverde fase van het station. De visie van het team is  het transformeren van de omliggende wijk, het verbinden van gemeenschappen in het noorden en zuiden, en om Londen in beweging te houden. We kijken nu uit naar de finish en de officiële opening van het station in 2018”.

Plaats

Londen

Datum

2016

Opdrachtgever

Network Rail

Architect

Grimshaw

Materiaal

Houtsoort: Western Red Cedar
Brandvertraging: Flame Delay FX Pro
Afwerking: Colorseen Timberstain Clear UV